3) De magie van vliegen

10 februari 2020 - Schiphol, Nederland

'Goede avond dames en heren, welkom aan boord bij KLM vlucht Santiago de Chile'. Klinkt er door de luidspreker. Waarschijnlijk de zeer charmante man die ik net bij de gate al aan zag komen lopen. We moeten nog enkele minuten wachten op passagiers die nu aan het rennen zijn op de luchthaven, omdat de storm zorgde voor vertraging van hun eerste vlucht. Na enkele minuten zie ik een paar heigende mensen met tomaten hoofdjes in het gangpad lopen. 'AH, we zullen zo wel vertekken'.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet eerder ZO'N onstuimige stijging hebt gehad. Het vliegtuig schudde en net als een boot om stormachtige zee, behoorlijk heen en weer aan het wiebelen. Je zou denken dat je helemaal angstig en kriebelig van wordt, maar Annemei geniet hier alleen maar van! Het is toch fantastisch hoe die piloot ons eigenlijk gewoon in een veilige rustige omgeving brengt... Jawel, BOVEN de storm,  gezellig bij de troetelbeertjes.

We vliegen in de avond en nacht. Dus tijd om film te kijken en te gaan slapen. De vlucht duurt 13 uur. Dat is best lang. Nu zorgt KLM er goed voor je.... ik heb zelf een Magnum gekregen! Hoewel ik enorm van vliegen hou, begin ik na een paar uur mezelf in allerlei bochten te wringen om te kunnen slapen en een zere rug, toch mezelf af te vragen waarom ik vliegen zo leuk vind? Ik probeer mijn ogen nog even te sluiten, maar word al snel wakker door de lampen die weer aan gaan. Het ontbijt wordt zo geserveerd. Ik zet nog een filmpje op en ik zie buiten licht opkomen.

Ineens weet ik waarom ik vliegen zo fantastisch vind. De zon komt op en ik zit boven de vleugel. Wat is dit toch mooi! We maken een tussenlanding in Argentinië en de landing word ingezet. Land is in zicht. Het vliegtuig maakt nog een scherpe bocht waardoor ik recht op land uit kijk. Als ik naar boven kijk zie ik een fantastisch panorama beeld die over gaat van groen landschap, naar een deken van wolken, daarboven een blauwe lucht en de felle zon. In Elk land is het landschap weer anders. Met dit gigantische panorama beeld zie ik ook een grote stad, met grote gebouwen. Allemaal mensen die hun best aan het doen zijn om te overleven, om mooie herinneringen te maken en vooral mensen met veel stress. Ja, wij mensen maken ons ontzettend druk!

Ik hoef hier nu even NIET over dit soort dingen na te denken, ik mag genieten van het uitzicht en dat is alles. Dat is is voor mij de magie van vliegen.

Nu nog een klein stukje te gaan. Van Buenos Aires naar Chili. Eenmaal in Chili aangekomen ben ik al snel door de douane en bij mijn bagage. Ik krijg al bericht van Elzelien dat ze op me staat te wachten. En ja hoor ik loop de deur door en natuurlijk het is net een scène uit het programma 'Hello Goodbye'. Elzelien ÉN Milú staan op mij te wachten. Natuurlijk vlieg ik hun janken in de armen! Eindelijk knuffelen!

1. Jannie Hoekstra:
    11 februari 2020
    Genieten met z,n allen!
  2. Vrouwk:
    11 februari 2020
    Veel plezier met de elzelien en familie groetjes Johan en vrouwk