9 Embalse de Yeso

16 december 2018 - San José De Maipo, Chili

Nou de dag begon al goed! Annemei heeft geen oog dicht gedaan, want er lagen 5 snurkende mannen bij mij op de kamer... heel fijn! Ik moest er ZEER vroeg uit, want de bus vertrok al om 7.30 vanaf metro station.
Vroeg in de ochtend sta ik te klooien, want Annemei is vergeten een slaap broekje mee te nemen... dus ik sliep gewoon in mijn ondergoed. Tja... veel van de mannen waren half wakker aan het worden, om dan heet gracieus in mijn ondergoed van het stapelbed af te klauteren, leek mijn niet zo'n goed idee. Ik was zo slim om een broek naast mijn kussen klaar te leggen, zodat ik die eerst aan kon trekken voordat ik mijn klauterkunsten ging uitvoeren.
Ik heb inmiddels besloten dat ik niet nog een nacht hier ga slapen. ik pak meteen mijn hele backpack in, zodat ik vanavond naar een HOTEL kan gaan.
Bij het uitchecken zie ik dat ik mijn wekker niet goed heb gezet, dus ik ben al aan de late kant. Ineens word ik gebeld door mijn klasgenootje...."Anna...Where are you?" "Donde eres? I'm at my hostel, i'm coming.... blijkbaar hadden we al om 7 uur op het metrostation moeten zijn....KUT! Ik sjees het hostel uit en loop als een malle richting de metro. Dit was nog steeds 15 min lopen. Het is op zaterdagochtend lekker rustig in Santiago, gelukkig maa anders had et veel langer geduurd. helemaal bezweet en slaperig hoofd kom ik aan bij de bus. Ik stap in en de hele groep begint te schreeuwen..... "HEEEEEEEEJJJJJ ANNA!!! ". Ik voel me behoorlijk lullig, dus ik praat mezelf maar in dat ze héél blij zijn om mij te zien.

We rijden Santiago uit en nu valt mij weer even op dat deze stad behoorlijk grote contrasten heeft. Het mooie centrum met zee grote moderne gebouwen naar een wijk wat aan elkaar vast getimmerd is door golfplaten, hout en ijzeren hekken, alle materialen die nog bruikbaar zijn worden gebruikt. Dit is heel wat anders dan het gebied waar Elzelien en Paul wonen. Daar is het mooi groen, schoon en er zijn veel faciliteiten in de buurt. Vervolgens rijden we de bergen op. Daar staan ineens weer hele mooie grote luxe vrijstaande woningen. Mijn god wat zijn die bergen toch mooi. onderweg stoppen we nog 2 keer om te kunnen genieten van het mooie uitzicht. Na 3 uur zijn we aangekomen bij Embalse de Yeso. Een groot water reservoir dat gebruikt word als drink water voor Santiago.  Vanaf het begin van de dam gaan we te voet richting het eind punt. het uitzicht is SUPER. op de flyer stond een hiking trip, maar het was gewoon een wandeling van een uur. Op het eind punt moet er weer even flink wat geouwehoerd worden en veel selfies gemaakt worden. Ik besluit om even op een afstandje op een dikke steen te gaan zitten te geineten van het uitzicht. Ramona (uit Basilie) en ik hebben het na 30 min wel gezien en besluiten om alvast samen terug te wandelen. God, wat heb ik toch een fantastische meid ontmoet! De hele weg terug is er geen stilte gevallen.

Op de terugweg horen we ineens gerammel en begint deus te rammelen... OW SHIT, een lekke band? Daar staan we dan ineens met de hele bus aan de kant van de weg...in the middle of no where! Annemei moet natuurlijk weer onwijs nodig naa de WC, dus ik besluit om de bosjes op te zoeken. El Baño de naturales!  nou dit was wel de mooiste toilet die ik ooit gehad heb, het uitzicht was fantastich en ik zeer opgelucht! ...Uiteindelijk blijkt er alleen maar een dikke steen tussen de dubbelen achterband te zitten, dus we kunnen na 30 min weer in de bus stappen en verder rijden. Op de terug weg stoppen wij nog even bij een lokaal tentje aan de weg om empanada's te eten (typisch Chileens gerecht. Ze werden vers klaar gemaakt en gebakken in een steenoven die buiten stond en op temperatuur bleef door de takken rondom het huisje.

In Santiago aangekomen besluiten Ramona, Petra en Ik om nog even een borrel te doen op Bellavista Patio. De plek waar ook mijn huidige hostel is. Dit komt goed uit. Na het borrelen en hapje eten ik kon mijn backpack oppikken uit het hostel en mijn HOTEL zoeken. deze was 300 meter verder op. Hier aangekomen ben ik ZOO blij. Ik plof neer op mijn bedje en merk dat ik zoo ontzettend moe ben, dat ik maar lekker op tijd ga slapen!
Morgen over de markt sjouwen hier om de hoek en paard rijden.

1. Mama:
    16 december 2018
    Weer hartstikke leuke verhalen. De laguna herken ik, in september ook geweest, toen lag er nog sneeuw op de bergen. Kus .
  2. Martine Van der Veen:
    21 december 2018