11 Studeren is afgelopen.

24 december 2018 - Las Condes, Chili

Afgelopen week is voorbij gevlogen!

Wederom de hele week druk met de Spaanse lessen. Deze week heb ik ook wat meer tijd met Elzelien doorgebracht. Dinsdagmiddag hebben we rond gesjouwd op patronata. De plek waar ik vorige week met een klasgenoot was geweest. Overal winkels kraampjes, met van alles en nog wat. Vooral ook veel kleren. En alles behoorlijk goedkoop. We hebben een uur lopen zoeken naar die ene winkel met die goeie broeken... Natuurlijk leek alles op elkaar en konden we het niet vinden. Uiteindelijk vinden we een andere winkel met dezelfde broeken en word ik helemaal blij en heb ik er meteen 2 ingekocht. We lopen terug richting de metro en..... Potverdorie nog geen 50 meter van de metro af was uiteindelijk dat halletje met die verborgen winkels die ik zocht. Annemei had gewoon haar doppen niet open.

Aan de andere kant van de metro vinden we La Vega. Een gigantische groente markt. Elzelien wilde mij dit heel graag laten zien! Ik word me hier ineens even heel bewust van de grote contrasten in Santiago. De wereld ziet er hier ineens heel anders uit. Vies, rommelig, mensen die er letterlijk armer uitzien, gejatte spullen verkopen op straat of bedelen. Een wereld waar ik geen kaas van heb gegeten. Wat ben ik dankbaar voor alles wat ik heb en de kansen die ik in het leven heb als Hollander.

Woensdagavond besluiten we met een groep van school om op stap te gaan. Er is een club in Santiago waar wij vanuit de school gratis naar binnen kunnen en gratis drankjes krijgen.... Daar maken wij natuurlijk gebruik van. Een avondje lekker uit mijn dak gaan op de dansvloer! Ik moest natuurlijk mijn nieuwe broek even uitproberen, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ik heb het bloedheet in die club en besluit om even buiten een sigaretje te roken. Ik raak aan de klets met aantal mensen en ga op de brandtrap zitten. We zijn uitgerookt en ik wil opstaan..... Kkrrrrrrrrrkkkk..... Kutzooi! Ik blijf met mijn broek achter de trap haken en heb een winkelhaak in mijn nieuwe broek.... Precies bij mijn bil..... Lekker bezig Annemei. Ik kon dus niet al te enthousiast met met heupen zwaaien anders kon iedereen ineens mijn bil zien. Nou ja.... Dit geeft weer een goed excuus om nog een keer naar Patronata te gaan om een nogmaals een nieuwe broek te kopen...."he, wat vervelend".

Vrijdag avond ga ik vanuit de school naar Contanera Center, het grootste gebouw van Zuid-Amerika met een uitkijk op heel Santiago. Beneden in het gebouw is een gigantisch winkel centrum. De vakantie is hier begonnen en iedereen moet kerst inkopen doen. In de metro was het al stervend druk! Bij Costanera Center aangekomen is een mooie loopbrug gecreëerd naar de ingang, omdat er een drukke straat voor gebouw gelegen is en de gigantische toestroom van mensen makkelijk en veilig naar het gebouw kan.. Ik zie de rij voor de roltrap...  NO WAY dat ik daar in de rij ga staan. Wat een gekkenhuis. Ik zoek wel een andere route. Over de weg ik ben ondertussen aan het appen met Ramona. We zijn allebei een beetje de weg kwijt. Uiteindelijk vind ik de ingang en herken ik bepaalde punten, want ik ben hier met Géjanne geweest de vorige keer. Wat ben ik blij dat ik Spaans kan praten... Ik kon nu gewoon de weg vragen!

Boven aangekomen staat er een band live muziek te spelen. Traditionele Chileense muziek. Er werden wijntjes uitgedeeld en Ramona, Petra en ik waren zeer enthousiast wijntjes aan het proeven. Het uitzicht is fenomenaal. De lucht is vandaag redelijk schoon waardoor we goed uitzicht hadden. We staan een beetje op de muziek mee te dijnen en een chileense man vraagt mij ten dans. Ik heb geen idee wat ik moet doen, maar deze man begint enthousiast de traditionele Chileense dans uit te voeren. Voor mij ziet het eruit als de vogeltjes dans en ik moet er behoorlijk van hoenelen. Ik probeer een beetje mee te hobbelen maar voel me nogal klungelig. Er was ook nog veel publiek die het allemaal zeer interesant vond. Dus Annemei besluit deze man vriendelijk te bedanken voor de dans en zich snel weer terug te trekken. Uiteindelijk krijgen we van een gids uitleg over Santiago, de omgeving, de highlights en de bouw van het gebouw. Alles is in het Spaans en Annemei heeft inmiddels 3 wijntjes op en niet gegeten... Of terwijl ik zit beetje tipsy naar deze man te luisteren en ondertussen geniet ik van het uitzicht.... Het zal van een heel mooi verhaal geweest zijn, maar ik heb de helft niet mee gekregen. We lopen naar de andere kant van het gebouw en en ineens zegt petra tegen mij:  " Anna.... I am tipsy... I haven't eaten yet", Ik begin te lachen en ben blij dat ik niet te enige ben. Het is middels 21.00 en de zon zakt naar beneden. Wederom geniet ik van een fantastisch uitzicht over Santiago en geniet met volle teugen.

Naderhand besluiten we om nog een karaoke bar te bezoeken met een aantal mensen. Een karaoke bar in Chili is niet te vergelijken met een karaoke bar in Nederland. Hier word er enthousiast meegeklapt en gezongen door alle gasten en staan er ook mensen op het podium die redelijk kunnen zingen. Onze groep wilde graag nog even dansen dus toch maar door maar een club! Ik ben blij dat we een paar jongens bij ons hebben, want ik als vrouw, wordt hier toch wel even wat anders benaderd dan in Nederland. Om 2.00 uur is mijn energie OP en besluit ik om de taxi naar huis te nemen. Ik neem afscheid van iedereen, want dit is de laatste keer dat ik ze zal zien. Er word even flink. Geknuffeld met iedereen en wie weet zien we elkaar nog eens in de toekomst.

Mijn "studie tijd" zit erop. De lessen zijn voorbij. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik heb me heerlijk ontspannend gevoeld in Santiago, omdat ik me verstaanbaar kon maken en een sociaal leven had hier met al mijn mede studenten!