8 Kwartjes beginnen te vallen

15 december 2018 - Santiago, Chili

Afgelopen week wederom elke dag netjes naar school gegaan voor Spaanse les!
De docenten hier zijn echt fantastisch! Met veel geduld, humor en enthousiasme leren ze ons de taal. Hoe stuntelig wij ook zijn het enthousiasme blijft. Nu hebben wij ook een erg leuke groep moet ik zeggen. Steve 68 jaar uit Washington, Se Young 28 jaar uit Korea, Madelene 31 jaar uit Zweden, Petra 53 jaar uit Duitsland, Ramona 28 jaar uit Brazilië en ik. Alle dames uit de groep zijn net als ik, leergierig, uitbundig en veel humor! Je kunt je wel voorstellen dat we ook veel lachen tijdens de lessen, zodra iemand weer iets doms zegt lachen we elkaar heel hard uit en helpen elkaar weer om de juiste woorden te vinden. Ik vind het ZO leuk dat ik besloten heb om NOG een week langer les te volgen. Elke middag halen we onze lunch om de hoek en dan gaan we gezellig met een grote groep van verschillende klassen in het parkje eten. In de middagen zijn er extra "gratis" activiteiten. Extra communicatie lessen (gewoon samen kletsen onder begeleiding van docent) of een les met alle Chileense woorden, vervormingen en uitdrukkingen. Ik kan je wel vertellen die Chileense les is behoorlijk nodig! Deze lieve Chileense mensen mompelen en praten met veel slang. Of terwijl ik snap er geen snars van...erg leuk die Spaanse les, maar als de meneer in de kiosk bij de metro mij iets vraagt versta ik er nog niks van. Ik overdrijf niet, echt niet! Gisteren kon zelfs Paul (Chileen) een man niet verstaan... dat zegt wel weer genoeg.

Woensdag hebben Elzelien en ik het Theater bezocht, een Russisch Ballet van Romeo en Juliet. 2 vriendinnen van Elzelien hadden twee kaartjes over, dus wij mochten mee!
Het ballet begint en Elzelien en kijken elkaar na 5 min aan en beginnen te lachen. Het is wel duidelijk dat dit gezelschap helemaal naar chili af moet reizen en in een klein B theater staat te dansen, want dit is niet het beste ballet wat wij gezien hebben. de gehele groep danst niet synchroon en één jongen presteert het gewoon om uit de maat te dansen....HOE DAN?? gelukkig komt daar ineens Juliet het podium op en die maakt alles weer goed. Wat was deze meid gracieus en ze bewoog zo mooi. Alles vloeide, ze zweeft over het podium als een veertje en haar armen maken mooie lange lijnen en golf bewegingen. Romeo was ook een zeer goeie dansen, alleen was zijn uiterlijk erg Russisch.....well...do I need to say more?!
Na het ballet heb ik nog afgesproken met medestudenten om naar een club te gaan. Vanuit onze school kunnen wij gratis naar binnen en krijgen 3 gratis Piscos Sours. Daar moeten we natuurlijk gebruik van maken. We staan op de dansvloer flink uit ons dak te gaan... of nou ja, vooral ik dan met al mijn enthousiasme, maar dit is lastig met de DJ's in Chili... ze begrijpen niet helemaal hoe je muziek mooi in elkaar laat overvloeien. Dus je ziet het al voor je... Annemei staat flink met haar heupen te swingen en ineens gaan we over van een salsa nummer naar een rock nummer. Annemei staat even stil om het ritme op te pakken...eeeeen daar gaat ze weer..... HOPPA, door naar Reggeaton ...bbbzziiieeeeppp.... Annemei staat weer stil...opnieuw ritme vinden....en ja hoor we kunnen weer dansen, Alsof je op de snelweg rijd met langzaam rijdend verkeer. Desondanks hebben we ons zeer goed vermaakt en pakt Annemei om half 3 de taxi weer naar huis, want er moet morgen weer geleed worden.

Tot op donderdag ben ik nog behoorlijk aan het stuntelen met de zinnen vormen in de Spaanse taal en ik kan slecht dingen onthouden (middelmare school en MBO trauma's all over). Lezen en leren werkt voor mij niet...ik moet het DOEN. Ik ben echt een mens van de praktijk. Daarnaast rommel ik met het zinnen in het Engels, Nederlands en Spaans door elkaar, net als de Nederlandse Hiphop en Reggeaton van tegenwoordig, ik denk dat ik daar nu heel goed in zal zijn, haha. het is vrijdag en ja hoor... vandaag begonnen er eindelijk kwartjes te vallen!
Elzelien gaat dit weekend met vriendinnen een weekend weg, dus ik heb besloten om mijn eigen ding te gaan doen en in een hostel te overnachten. Die kwartjes die gevallen zijn komen nu goed van pas! Ik heb mijn net geïnstalleerd op mijn bedje. Ik slaap blijkbaar met 3 andere mannen op de kamer. Vervolgens komt er een jongen de kamer in, zijn naam is Brain uit Schotland en is net aangekomen in Chili. We raken aan de klets en tijdens het kletsen benoem ik dat ik nog moet eten. Brain moet ook nog eten dus wij besluiten even samen te gaan eten. Het hostel zit midden in de drukte van Bellavista boulevard. Mama, Anne-Marie en Tante Tien weten precies waar ik het over heb. Een patio met allemaal restaurantjes en dansgelegenheden laat op de avond. De Spaanse lessen komen hier goed van pas. Brain spreekt namelijk bijna geen Spaans, dus nu moest ik wel! Brain verteld ineens tijdens het eten dat hij als Engeneer werk op een Disneycruiseschip ..... Wait WHAT??!! I love Disney! En daar was het ijs helemaal gebroken, hierdoor viel er ook geen stilte tijdens het eten... waar ik wel een beetje bang voor was als je ineens met een random persoon uit eten gaat.

Morgen ga ik vanuit de Spaanse school een kleine trekking doen, bij Cagon de Maipo. Ik moet er vroeg uit, dus ik ga op tijd naar bedje toe! Ik hoop dat ik kan slapen, want de hele avond staat er beneden aan de straat een groep Brazilianen heel mooi EN HARD te trommelen..... na 3 uur getrommel ben ik er wel klaar mee..... 'ja ja nu weten we het wel!'

Mijn excuses als er typfouten in de tekst zitten... Ikke niet meer understand cause aprender español y tieping en talking in english en nederlands es muy dificil!

P.S. Bedankt voor alle leuke reacties op mijn weblog!!
(graag even naam en achternaam of waar we ervan kennen erbij vermelden, want ik heb meerdere mensen om mij heen met dezelfde namen! en dan weet ik het niet zeker van wie het bericht komt.... SORRY!!)

1. Yvon:
    16 december 2018
    Het is wel echt feest bij jou! Geniet ervan en straks ook chileens aan de receptie op de Torentjeshoek
  2. Martine Van der Veen:
    21 december 2018
    Je beleeft van alles. Ik ben zo blij voor je. Love you